DEEL JE INSPIRATIE MET DE WERELD

Trends voor grafisch ontwerp in 2016

Donderdag 18 Februari 2016

Grafisch ontwerp blijft zich door de jaren heen veranderen. Belangrijk is om met de trends mee te gaan of liever nog, deze voor te zijn. Maar wat zijn nu de trends voor 2016? Verschillende trendwatchers hebben hun visie op deze vraag al gedeeld, hieronder vind je de meest terugkomende antwoorden.

Flat, flat en nog eens flat.

Flat design is een vorm van ontwerp waarbij de designs zo minimalistisch mogelijk worden gemaakt. Weinig details, strakke vormen, uitgewassen kleuren en het gebruik van de kracht van wit. Flat design is al langer onder ons dan de meeste mensen door hebben. In 2006 begon Microsoft met het zetten van deze trend die helaas lang onopvallend bleef. De trend werd pas populair wanneer Apple deze in 2013 ging gebruiken in iOS7.

Flat design is dus al jaren onder ons maar zal elk jaar aangepast worden aan de nieuwe ontwikkelingen. Deze stijl zorgt voor een overzichtelijk ontwerp voor print of digitale media. Dit is de reden dat deze vorm van ontwerp de komende jaren nog niet zal verdwijnen. De vraag is alleen welke stappen flat design dit jaar weer zal gaan maken.

Breng vorm terug in vormgeving.

Deze trend heeft een grote overlapping met flat design, want zoals er al jaren wordt geroepen ‘’less is more!’’ blijkt juist in het grafisch design, "less really is more!".

Om flat design te ondersteunen komen verschillende elementen terug die gebruikt werden in Popart, wat zijn hoogtepunt had in de jaren '60. Er zullen steeds meer ontwerpen gezien worden waarbij gebruik wordt gemaakt van patronen. Denk hierbij aan punten, lijnen of de herhaling van vormen die zorgen voor een patroon.


Het gebruik van deze patronen zal natuurlijk anders zijn dan vijftig jaar geleden. We zullen deze vormen vooral subtiel terug zien in achtergronden van ontwerpen. Ook zullen we veel grote sfeerbeelden op deze zelfde manier gebruikt zien worden, om achtergronden op te vullen.

Typografie: 'To hell with Helvetica!'

Het beruchte lettertype waar ontwerpers al jarenlang discussies over hebben. Helvetica is een strak lettertype wat door de ene helft van de vormgevers wordt beschouwd als heilig, terwijl de andere helft het ziet als een uitgemolken lettertype wat écht niet meer kan.

Het lijkt erop dat de tegenstanders van dit lettertype eindelijk hebben gewonnen, want wat blijkt; Helvetiva is zó 2015. Het gebruik van typografie is altijd al een kunst geweest, het creëren hiervan des te groter. Toch zien we de laatste jaren een flinke toename van sterke fonts.

Het is natuurlijk heel fijn dat er steeds meer goede lettertypes komen. Al maakt dat het de ontwerper wel steeds moeilijker het juiste lettertype te kiezen voor een sterk ontwerp.
Veel logo’s zullen in 2016 bestaan uit een of twee lettertypes zonder gebruik van een beeldmerk

Typografie: 'To hell with Helvetica!'

Het beruchte lettertype waar ontwerpers al jarenlang discussies over hebben. Helvetica is een strak lettertype wat door de ene helft van de vormgevers wordt beschouwd als heilig, terwijl de andere helft het ziet als een uitgemolken lettertype wat écht niet meer kan.

Het lijkt erop dat de tegenstanders van dit lettertype eindelijk hebben gewonnen, want wat blijkt; Helvetiva is zó 2015. Het gebruik van typografie is altijd al een kunst geweest, het creëren hiervan des te groter. Toch zien we de laatste jaren een flinke toename van sterke fonts.

Het is natuurlijk heel fijn dat er steeds meer goede lettertypes komen. Al maakt dat het de ontwerper wel steeds moeilijker het juiste lettertype te kiezen voor een sterk ontwerp.
Veel logo’s zullen in 2016 bestaan uit een of twee lettertypes zonder gebruik van een beeldmerk

Vintage to retro

De conclusie is dat het verleden ons achtervolgt. Retro invloeden zullen zich nóg meer mengen in onze hedendaagse stijl. Wat in het verleden heeft gewerkt wordt in een nieuwe mal gegoten die past bij de strakke stijl van 2016.

Waar we vorig jaar nog veel bezig waren met vintage patronen en texturen uit de jaren '50 tot '70, zullen we in 2016 meer naar de retro stijlen gaan van de jaren '80 & '90. Wat we gaan zien zijn sterke kleuren en strakke vormen die zullen zorgen voor een krachtig ontwerp.

 

Door Leroy Laclé